HTML Content

Thumbnails allows any HTML content

Customizable

Thumbnail style is customizable

Variety of Layouts

Just a CSS tweak.

Integration

Built-in functions for the thumbnails

Tuesday, April 5, 2011

Pesanan Buat Wanita (Wanita Ideal Dalam Islam)


Baiklah, boleh Tok Guru berikan gambaran bagaimana kehidupan wanita yang ideal dalam Islam? 

Yang saya naknya, kalau boleh seorang wanita menjaga anak-anak, kerana inilah perkara pertama yang Allah SWT ciptakan wanita. Ini kerana, bila seorang suami seawal pagi telah pergi berkerja, maka anak-anak akan berada di atas riba ibu. Maka ibulah yang membentuk sahsiah anak kita. Dan, Nabi Muhammad SAW bersabda, tiap-tiap seorang bayi sewaktu dilahirkan adalah dalam keadaan bersih. Jadi, ibubapalah yang menjaga peribadi dan jasmani anaknya. 

Bapa terpaksalah keluar rumah mencari harta, dan kita dipesan oleh Islam bahawa harta yang kamu cari mestilah halal kerana barang halal ada khasiatnya. Begitu juga barang haram, ada khaisatnya juga. Contohnya seperti garam dan gula, masing-masing ada khasiatnya secara material. Dalam Islam, selain dari masalah material, ada lagi perkara yang disebut moral. Harta haram walau bagaimana enak sekalipun, ada khasiatnya iaitu mengeraskan qalbu (hati) manusia, menjauhkan manusia dari iman dan mendekatkan manusia kepada kufr. 

Jadi oleh yang demikan, ibu yang ada di rumah hendaklah jaga anak-anaknya, sebab anak akan kenal ibu lebih dari dia kenal bapa. Ini kerana percakapan ibulah yang banyak didengari oleh anak-anak. Anak melayu dia boleh bercakap melayu kerana ibu. Tetapi kalau anak melayu duduk di atas pangkuan ibu yang cina, maka di akan tahu bahasa cina lebih dari bahasa melayu. Ini kerana bahasa adalah suatu perkara yang tidak boleh dipusakai. Jadi oleh yang demikian, seorang ibu yang mustahak ialah jaga anak dan kalau boleh sebagaimana cerita-cerita orang sufi, waktu seorang ibu nak beri susu dada pada anak, kalau boleh dia hendaklah ambil wudhu’ duhulu kemudian di susuli pula dengan lafaz bismillah. Insha’Allah, anak ini akan menunaikan kehendak ibunya, kerana kerberkatan perbuatan ibunya tersebut.Akhirnya dengan ini, maka jadilah dia benar-benar ibu yang sejati.

Wawancara bersama Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat pada 5 Mei 2005

0 comments:

Post a Comment