HTML Content

Thumbnails allows any HTML content

Customizable

Thumbnail style is customizable

Variety of Layouts

Just a CSS tweak.

Integration

Built-in functions for the thumbnails

Tuesday, April 5, 2011

Pesanan Buat Anak Muda


Soalan terakhir, boleh Tok Guru tinggalkan sedikit pesanan untuk anak-anak muda kita?  

Anak-anak muda adalah pelapis bagi ibubapa yang sudah menjengah usia tua. Dan anak muda sendiri pun sedang menuju ke zaman tua. Oleh yang demikian, selain kita berfikir tentang masalah akhirat, kita juga mesti berfikir masalah tua. Kalau setiap manusia berfikir tentang masalah tua, maka masalah akhirat selamatlah dia. Jadi muslim khasnya, perlulah berfikir mengenai masalah masadepan; maksud masadepan ini bukannya masalah tua sahaja, tetapi ia turut merujuk kepada padang mashyar. Apa sahaja yang berlaku di atas dunia ini – mahu tidak mahu – kesannya di akhirat nanti. Dunia ini merupakan Photostat saja bagi akhirat. Kita kena tahu, hidup kita atas dunia ini ada malaikat. Kerja malaikat ini ialah ambil gambar kita, catat kehidupan kita dll untuk ditayang semula di padang mashyar sebagai saksi. Ini perkara yang tidak dapat manusia nak ubah. PBB sendiri pun tidak boleh membuat keputusan untuk mengubah akhirat.

Jadi oleh yang demikian, setiap anak-anak perlu disemai dengan akhirat. Dan Islam mengajar kita setiap kali kita sembahyang, maka wajib kita baca fatehah, kerana dalam fatehah kita menyebut, “…engkaulah yang menguasai hari pembalasan”. Ini menunjukkan, di hari akhirat kelak hanya Allah SWT sahaja yang berkuasa. Kerajaan Kelantan tidak ada pada masa akhirat kelak, kerajaan Malaysia juga tidak ada di akhirat kelak, begitu juga dengan kerajaan Amerika. Ketika itu yang ada hanyalah kerajaan Tuhan. Jadi apabila di akhirat kelak hanya ada satu kerajaan sahaja, maka segala-gala apa yang ada di dunia ini mestilah dijuruskan kepada akhirat. Maka dengan sendirinya kita tidak akan melakukan kezaliman, kejahatan dan penindasan sebab setiap perbuatan kita akan menjadi saksi di akhirat kelak. Inilah benda yang mesti kita semat dalam kehidupan kita.


Dan saya juga rasa sangat dukacitalah pada orang yang mengatakan agama lain politik lain. Ini benar-benar perkara yang meracun. Keluarnya berita Datuk Seri Lim Keng Yeik yang mahu pisahkan agama dari sekolah adalah berpunca dari fikiran orang yang mengatakan agama lain politik lain. Buat apa mengajar agama di sekolah? Kita ajar anak-anak mengenai matematik, sains dll di sekolah kerana ia perkara yang terlibat dengan hidup. Tetapi bila kita kata agama lain dengan politik, jadi buat apa lagi kita mahu mengajar agama di sekolah? Betul apa yang dikatakan oleh Lim Keng Yeik! Logik apa yang disebut oleh Lim Keng Yeik kerana Umno yang membuka jalan sehingga Keng Yeik boleh bercakap begitu. Lim Keng Yeik selama ini dengar Umno bercakap agama lain politik lain, jadi kalau begitu maka sudah tentu dia fikir buat apa mengajar agama di sekolah? Buat menyusah sahaja! Jadi betullah cakap Lim Keng Yeik, dan salah bagi Umno.

Wawancara bersama Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat pada 5 Mei 2005

0 comments:

Post a Comment